מידעהצהרת נגישות
תצוגת צבעים באתר(* פועל בדפדפנים מתקדמים מסוג Chrome ו- Firefox)תצוגה רגילהמותאם לעיוורי צבעיםמותאם לכבדי ראייה
סגירה

קפה ערביקה וקפה רובוסטה

קפה ערביקה וקפה רובוסטה

אין כמו כוס קפה איכותית וטובה.

קיימים סוגים רבים של פולי קפה שמהם מפיקים את המשקה האהוב. מהם הזנים השונים? מה ההבדל ביניהם וכיצד לשלבם כך שחוויית הקפה תהיה בלתי נשכחת והקפה שלכם יהיה איכותי? בחרנו להתמקד בשני הזנים הפופולאריים והאהובים – ערביקה ורובוסטה.

קצת על תערובות קפה אספרסו

בני האדם למדו להכין קפה אספרסו כבר במאה ה-19. תחילה, את הקפה הפיקו על ידי חליטת הפולים. מאז ועד היום התפתחה הטכנולוגיה עוד ועוד וכיום אנו מכינים קפה באיכות הגבוהה ביותר, זאת בזכות המטחנות המשוכללות והידע הרחב על הזנים השונים ועל אופן גידולם.

קפה אספרסו מפיקים מפולי הקפה הצומחים על העצים. מאחורי שקיות הקפה הטחון, כמו גם הפולים שניתן לרכוש, מסתתר תהליך ארוך המורכב מגורמים רבים. תחילה, פולי הקפה הגדלים על העצים עוברים תהליך של קטיפה וייבוש. סוג הפולים האופן שבו קולים אותם, צורת הטחינה, אופן האחסון, מידת הטריות וגורמים רבים נוספים ישפיעו יחדיו על התוצר הסופי ועל איכות הקפה.

מהו סוג הקפה שאתם הכי אוהבים?

לא כולם יודעים, אומנם בחירת פולי הקפה שמהם מפיקים את המשקה האהוב, משפיעה באופן ניכר על איכות הקפה, על טעמו ועל הארומה שהוא מפיץ.

כאשר לומדים מעט על פולי הקפה, מגלים שזהו עולם ומלואו, הכולל זנים רבים בטעמים שונים, שמהם ניתן להפיק תערובות קפה מיוחדות. רובוסטה וערביקה הם שני זנים משובחים, הנפוצים מאוד מסביב לעולם. מדובר בשני זנים שונים, כל אחד בעל איכויות אחרות וכל אחד כולל תתי-זנים רבים בתוכו.

קפה ערביקה

קפה ערביקה הוא אחד הזנים הנפוצים והעתיקים ביותר בעולם והוא נחשב לאחד הזנים המשובחים והיוקרתיים ביותר. מקורו במדינות ערב, באתיופיה ובתימן ומכאן נולד שמו. צמח הערביקה מכיל כמות נמוכה יחסית של קפאין וניחן בכמות גדולה של שמנים אתריים, ההופכים אותו למשובח ולבעל ארומה ייחודית. טעמו של קפה הערביקה חומצי, מריר מעט, אך עדין והוא משרה ארומה מתקתקה ופירותית.

את זני הערביקה קשה יותר לגדל לעומת זנים אחרים והם דורשים תנאי אקלים מסוימים וסביבה בטוחה על מנת שיפיקו תוצר איכותי. כך למשל, יש לגדל אותם לגובה של 1000 מטר ולשים לב לכך שטמפרטורה נמוכה מדי עלולה לפגוע בפולים במהירות. כמו כן, העץ בעל רגישות גבוהה למזיקים ולמחלות. בשל סיבות אלו, מחירו גבוה יותר והשימוש בפולים נעשה לרוב בשילוב עם זנים אחרים, כמו רובוסטה, כאשר פולי הערביקה משבחים את הקפה ומקנים לו ארומה ייחודית.

קפה רובוסטה

רובוסטה הוא זן קפה בסיסי נפוץ מאוד בעולם. מקורו, במזרח הרחוק והוא גדל גם באפריקה ובברזיל – בברזיל מגדלים רק רובוסטה.

טעמו של הקפה מריר, חזק, עשיר והוא מכיל כמות גבוהה של קפאין. את פולי הקפה רובוסטה קל יותר לגדל, העצים חזקים מאוד ופחות רגישים למזיקים ויכולים לגדול בגובה פני הים. כמו כן, מפולי הרובוסטה ניתן להפיק כמות גדולה יותר של קפה מאשר מפולי הערביקה, בשל תפוקת העצים הגבוהה.

בזכות איכויותיו של הרובוסטה ומחירו הנמוך בהשוואה, הוא משמש לרוב, אבל לא אצלנו, כבסיס להכנת תערובת שאליה ניתן להוסיף פולים נוספים, כאשר שילוב פולי הרובוסטה עם זנים אחרים מייצר טעם מעולה וארומה ייחודית.

מה הופך את תערובת הקפה לאיכותית ביותר?

קפה ערביקה ידוע כזן איכותי ויוקרתי. טעמו העדין בשילוב הארומה הייחודית וכמות השמנים האתריים המצויים בו, הופכים אותו לקפה הפופולרי ביותר. קפה רובוסטה, בעל טעם חזק, קל לגידול ומחירו זול מהערביקה. שילוב הזנים יחדיו מייצר קפה איכותי בעל ארומה ייחודית וככל שבתערובת הקפה יש יותר ערביקה, כך טעמו יהיה יותר משובח ואיכותי.

קיימים סוגים רבים של פולי קפה שמהם מפיקים את המשקה האהוב. מהם הזנים השונים? מה ההבדל ביניהם וכיצד לשלבם כך שחוויית הקפה תהיה בלתי נשכחת והקפה שלכם יהיה איכותי? בחרנו להתמקד בשני הזנים הפופולאריים והאהובים – ערביקה ורובוסטה.